갑작스럽게 소식을 듣고 급하게 번역합니다. 이때문인지 번역 상태가 좋지 못하군요. 이런, 젠장!!!
BMW가 이제는 전설이 된 3.2리터 직렬 6기통 엔진을 은퇴시킨다.
BMW에서 생산된 엔진 중 하나인 S54B32 엔진은 가장 최근의 Z4 M 로드스터 및 Z4 M 쿠페와 E46형 M3 및 그 이전의 Z3 M 로드스터 및 쿠페에 쓰였던 엔진으로 BMW의 기술자들과 자동차 애호가의 사랑을 받은 엔진 중 하나였다. 3.2리터의 엔진은 다른 직렬 6기통 자연흡기 엔진과 두별되게 그 자체적인 힘으로 -어떠한 기계적 유발 없이 100마력 더 높은- 343마력의 최고출력을 내는 엔진이었다. 그 엔지니어링의 단순함과 기교는 엔진의 회전 영역 내에서 나오는 토크를 유명하게 만들었다.
누구든 자동차업체가 클래식한 물건을 단계적으로 없애거나 새롭고 알려지지 않은 것으로 교체하는 것에 대해서 싫어할 것이다. 자동차 회사들이 공정을 새로이 하거나 생산라인을 뒤로 돌리는데 얼마나 많은 시간을 쓰겠는가? 그러나 그걸 떠나서 이 엔진은 출시된 2001년에 International Engine of the Year를 수상했고 2001년부터 2006년 사이에 3.0~4.0 부분에서 6년 연속 상을 수상했던 엔진이다.
그러나 이 엔진을 만든 곳은 다른 곳도 아닌 BMW로 보증에 대해서는 조금은 정직할 것이다. 그들은 엔진에서만큼은 개발이 덜 된 것을 곧장 시장에 출시하지는 않기 때문이다.
S54B32 엔진은 Z4에 얹히는 다른 직렬 6기통 엔진과 교체되는데 여기에는 201마력의 2.5리터 엔진과 302마력의 3리터 트윈터보 엔진도 있다. 이 녀석들이 비슷하리만큼 좋은 성적을 올리길 기대한다.
BMW S54 M Inline-Six Retires
BMW retires classic 3.2 liter inline six-cylinder engine
by Alex Ricciuti
BMW has retired its classic 3.2 liter inline six-cylinder engine.
The powerplant, known as the S54B32 amongst BMW engineers and automotive purists, powered the last generation Z4 M Roadster and Coupe, the M3 (E46) and a several earlier generation Z3 M Roadster and Coupes too. The 3.2 liter engine distinguished itself as a naturally aspirated straight-six churning out 343 hp - more than 100 hp per liter without any artificial induction. That simplicity and artfulness of engineering made the engine renowned for its steady levels of torque across the rev band.
One should always be weary when an automaker phases-out a classic product and replaces it with the new and unproven. How many times has a manufacturer messed up the process of renewal and actually taken a product line a few steps back? After all, this engine won the International Engine of the Year award upon its introduction in 2001 as well as winning the 3.0 to 4.0 liter category for six consecutive years between 2001 and 2006.
But this is BMW and maybe a little trust is warranted. They don't usually leap blindly into the marketplace with under-developed products, especially engines.
The S54B32 will be replaced in the Z4 by other inline six-bangers, including a 2.5 liter, 201 hp and a twin-turbo 3.0 liter with 302 hp. Let's hope those powerplants come packed with the same kind of supple sizzle.